Ilmu Penjanaan Kewangan

Sunday, October 30, 2011

Al Rahnu Gadaian Bagi Kemajuan Ekonomi Islam












Assalamualaikum...harga emas mula naik..bagi yang baru nak bermula menceburkan diri dalam pelaburan emas..so time ini masih boleh membeli kerana anggaran harga naik maksimum masih belum jelas. Kenaikan maksimum dijangka akan lebih daripda harga sewakut hari raya iaitu harga beli rm184/gram.

Ok ramai yang bertanyakan rahnu..yee mudah dan leceh bagi orang yang rasa malas nak gerak untuk kemajuan hidup dan ekonomimya.

So ini tangga emas semasa untuk tahun ini..jadi untuk naik anda tak perlu risau, Insyallah ia pasti ada kenaikkan. Januari jer dah RM140/gram  sekarang pulak RM 168/gram..raya hari tu Rm182/g. Dijangkakan tutp tahun pasti mencapai maksimum atau sekurang-kurangnya RM 178/gram.

Jadi inilah siling Kijang Emas yang masih boleh diterima di mana-mana Al-Rahnu dimalaysia kerana senang jerr..ia dikeluarkan oleh Bank Negara park kat Maybank gitulah ringkasannya.
Nak carinya punyalah payah sikit kerana ia berada limited bagi setiap cawangan Maybank yang terpilih(besar). Call aje Maybank dan tanya kat mana ada kaunter jualannya, kalu di Shah Alam ia berada di cawangan Shah Alam pusat bandar.
Masa harga tengah rendah saya dapat membeli hanya 3 keping 1 ounce. Jumlah lebih kurang 93.315 g dengan harga lebih kurang RM16580 dan harga emas pasaran masa tu RM164/g dan Kijang ada harga trademark so itulah. So esok harinya, pergilah Al-Arhnu terdekat..(Bank Rakyat @ Agro bank)...dinilaiinyaRM17949.77. Sehari jer dah untung Rm1370. Masuk gadaian takyah isi borang cuma menung depan tester cek Kijang emas kita dan paling penting jangan hilag resit pembelian. Ok saya bawak pulah cash Rm 11660.00 iaitu 65% daripada harga emas yang dipajakkan. RM bagi 35% dan 99.315g tinggal di Al-Rahnu sebagai pajakan. Saya dikenakan cas simpanan sebanyak RM 134.26 iaitu dengan cara RM 0.75 bagi setiap seratus ringgit yang disimpan.
Risau dah...kena upah pulak dah...
Sekarang harga tengah naik..jumaat lepas tengok di Bank Rakyat RM 198/gram di Al-rahnu nyer. Bagi sistem ini ia takde harga jual dan beli. Dan kita hanya dibenarkan simpan sehingga 6 bulan jika tak tuntut maka emas kita akan digadaikan. Cuma kita beku selama 1 bulan jer untuk keluarkan emas tersebut, jika tetiba jer naik harga emas Al-rahnu kita kontra lah..ape kebenda nye kontra tu ..yerrr??untunglah...apa gunanya kita labur tak untung..
Ok katakan harga rate Al-rahnu naik RM 201/gram pada bulan ketiga dari tarikh gadaian..sedangkan masa saya beli rm192/g. Jadi 99.43 X 201 = 19985.43. Bila mula kontra kita dibenarkan bawa pulang cash 70% iaitu 19985.43 X 70% = rm13989.80. So bersih bawa pulang baaa...13989.80 - 11660 - 3(134.26) = rm1927.02 untung selama anda simpan selama tiga bulan.So kontrak simpanan gadaian anda dikira semula sebagai bulan pertama kembali. Bukan bulan ketiga..banyakkan tak? itulah yang terjadi semasa raya lepas...jadi nilai Marhun atau loan gadaian meningkat sebanyak RM19985.43. cas penyimpanan naik juga kepada 199.8543 X 0.75 =  rm149.89... risau lagi kena tipu dengan saya... tengok graf goldprice.org yang selalu saya tunjuk tu...dia tipu ker...naik aje..paling kurang 4 bulan tapi selalunye 3 atau ada juga 2 bulan.
ni contoh surat pajakkan..real punya cuma ada kena sorokkan maklumat sikit..kang kena copylak..hilang emas saya...

Jadi ini Al-rahnu bagi untung pukal...pelaburan buku akaun emas bagi untung pada gigi-gigi naik turun graf...
Jangan kita terlambat...saya syorkan sahabat yang niaga buat macam ni..boleh gak bayar gaji dan bonus kat pekerja..gandakan keuntungan perniagaan..bagi yang kerja..insyallah lebih banyak lagi manfaat..
Ape-ape hal zakat jangan lupakan..banyak duit tak berkat...tinggal zakat macam tinggal sembahyang..
nak ngaku Islam...jawab sendiri..
niat kita syer maklumat untuk kemajuan umat Islam sejagat...
Ni nak ngundi dah dekat ni daftar nama pengundi..pangkah pemimpin yang tak korupsi...jaga hal Islam..jaga hak orang bukan Islam (Dakwah)..
Selamat maju ekonomi dunia dan akhirat...wasallam...

No comments:

Post a Comment